zondag 27 januari 2013

Spread watervallen (met techniekbeschrijving van sheet-rubons-maken)

Had papier en alles bijelkaar bewaard, want ik had nog een prachtige foto van de watervallen van Coo. Daar een rechterkant bij de vorige lay-out gemaakt, zodat deze spread mooi in het foto-album kan. Deze lay-out is niet gelift, maar de elementen van de vorige lay-out hierop ook toegepast.


Techniek: stempelen/rub-ons met sheets & printer

Ik kreeg wat vragen over de tekst: liefde voor watervallen op de vorige lay-out, van o.a. @Kaneeltje.
Daarom even een werkbeschrijving met foto's. De tekst heb ik met een tekstvak gemaakt in Word en daarna gespiegeld.



Toen een sheet gepakt zoals ze die vroeger voor overheadprojectoren gebruikten. Daarna de sheet in mijn printer gelegd en wel zo dat de tekst op de gladde kant geprint wordt.



Vervolgens leg je de sheet op de plek waar je hem wilt hebben, maar denk erom dat je hem absoluut niet verschuift.


Daarna ga ik er altijd met mijn vouwbeen over heen, maar een ijslolliestokje wil ook uiteraard.



Voorzichtig de sheet er weer afhalen, maar dan heb je je eigen stempelafdruk gemaakt.


Dit is de afdruk na het wrijven. Het wordt nooit zo scherp als een print op papier, maar dat vind ik juist weer zo zijn charmes hebben.


Hopelijk beleef je aan deze techniek ook veel plezier, maar let op!!!


LET OP: ik heb deze techniek eens op het forum gedeeld. Een aantal dames hebben dit ook geprobeerd, maar er zijn printers die niet met alle sheets overweg kunnen, hebben we ontdekt. Ik heb wel eens gehoord dat iemand de sheet gesmolten/gekreukeld in zijn printer vast had zitten. Kijk daarom goed welke sheets voor jouw printer geschikt zijn.
Met een laserprinter wil deze techniek ook niet, alleen inktprinters. Ook moet je de sheet, als je hem dus eenmaal op het papier hebt liggen, dus absoluut niet meer verschuiven.
Is de afdruk te nat, dan kan het helpen als je de inkt even laat drogen voordat je hem op het papier legt en gaat wrijven.

Maar heb je een inkt-jet printer en de juiste sheets, dan vooral veel plezier met deze techniek!

Lieve scrapgroetjes Frences

7 opmerkingen:

  1. Ja idd!! Ik kan me dat nog goed herinneren... mijn printer vond dat destijds niet zo heel erg leuk. Best spannend om zo maar te proberen, of je moet inderdaad goed weten dat de sheet door je printer kan, dan is het super :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Btw: ik vind eigenlijk vooral dat letterype zo gaaf! Waar komt die vandaan??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Femke, is ook zo, dat was jij, voelde me zo schuldig toen... we hebben er wel van geleerd in elk geval hihi ;)
      Lettertype is: Punch Label: http://www.urbanfonts.com/fonts/PUNCH-LABEL.htm
      xxx Frences

      Verwijderen
  3. Mooie tweede helft heb je bij je layout gemaakt, mooie kleuren en details! Bedankt voor je uitleg van het stempelen, komt er bij mij nooit zo mooi uit helaas...
    Groetjes Boukje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. haha ik moest lachen om je reactie bij mij! ooo pinterest is zooooo leuk, maar zooooo tijrovend,,,,, ik bekijk altijd met veel plezier naar jouw prikborden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Duizendmaal dank voor de gratis mini cursus ! Ik ga het vast een keer proberen.....

    BeantwoordenVerwijderen